Consumenten zijn laks met abonnementen

Het NIBUD (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) heeft onderzoek gedaan naar abonnementen en abonnementhouders. Een belangrijke uitkomst van dit onderzoek is dat Nederlanders tegenwoordig laks zijn met hun abonnementen. Veel consumenten zien het als voordeel dat het aantal abonnementen blijft groeien en zien hier veel voordelen in. Maar een nadeel is dat consumenten laks zijn over de abonnementen en het aantal daarvan, hierdoor kunnen soms overbodige kosten worden gemaakt.

 

Mensen sluiten makkelijk abonnementen af zonder de voorwaarden te lezen omdat ze dit niet nodig vinden of omdat dit teveel tijd in beslag neemt. Ook houden zij de abonnementen niet altijd goed bij en kunnen mensen soms contracten niet terugvinden. Dit kan problemen opleveren bij het opzeggen van de abonnementen wanneer dit nodig is. 

 

Het is belangrijk om bijvoorbeeld jaarlijks een check te doen, en een overzicht te maken van welke je abonnementen nou precies hebt, en welke abonnementen je vanaf zou kunnen. Uit het onderzoek van NIBUD komst bijvoorbeeld ook naar voren dat 29% van de huishoudens in Nederland wel eens langer vast zat aan een contract dan dat zij eigenlijk wilde.

 

Er wordt daarom geadviseerd om meer aandacht te besteden aan het bijhouden van welke abonnementen je bezit en de financiële kant van de abonnementen (hoeveel geld ben je nou eigenlijk precies kwijt per jaar). Eigenlijk zouden bedrijven dan ook zo makkelijk mogen moeten maken voor consumenten om op te zeggen, zodat zij hier niet mee in de problemen komen. Helaas is dit niet het geval, er komen veel klachten binnen van consumenten die moeite hebben met het opzeggen van abonnementen. Dit is een grote reden dat het gebruik van online opzegservices tegenwoordig populair is. Je kunt via een online opzegservice een aangetekende brief genereren die bedrijven wettelijk moeten accepteren. Hierdoor is het opzeggen van abonnementen een stuk makkelijker gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld makkelijk Basic Fit opzeggen met het gebruik van een online opzegservice.

Beoordelingen